Klassen har skoleåret 2012-2013 hatt ett prosjekt i
styrketrening.
Oppgavebeskrivelse:
Velg fem muskler/muskelgrupper som gruppa skal fokusere på.
Ut fra dette lager gruppa et treningsprogram tilpasset trening i sal. Utstyr:
Matter, ribbevegg, evt. medisinballer.
Treningsprogrammet skal planlegges og gjennomføres i Giskehallen. Ca. 50 minutter inkludert oppvarming og uttøyning.
Treningsprogrammet skal planlegges og gjennomføres i Giskehallen. Ca. 50 minutter inkludert oppvarming og uttøyning.
Bruk i-Pad til å filme hvordan øvelsene utføres. ( 5
muskelgrupper = 5 øvelser) . Alle i gruppa viser minst én øvelse.
Kommentarer til øvelsene: Dere kommenterer med tekst eller ord hvilke muskler/muskelgrupper som trenes og kommenterer eventuelt hva man må passe på når man utfører øvelsen.
Kommentarer til øvelsene: Dere kommenterer med tekst eller ord hvilke muskler/muskelgrupper som trenes og kommenterer eventuelt hva man må passe på når man utfører øvelsen.
Gjennomføring:
Tre elever på hver gruppe. Opplegget ble gjennomført i løpet av to dobbeltimer. Første gang ble brukt til filming og dokumentasjon. Den andre gangen gjennomførte elevene hele treningsopplegget.
Tre elever på hver gruppe. Opplegget ble gjennomført i løpet av to dobbeltimer. Første gang ble brukt til filming og dokumentasjon. Den andre gangen gjennomførte elevene hele treningsopplegget.
Vurdering:
Mitt inntrykk er at elevene viste engasjement for oppgaven,
og fikk et tilfredsstillende sluttprodukt.
Jeg er vant med at elevene beskriver øvelsene på skjema, men her gis læreren muligheten til å studere gjennomføringen/teknikken.
Jeg er vant med at elevene beskriver øvelsene på skjema, men her gis læreren muligheten til å studere gjennomføringen/teknikken.
Elevene fikk tilbakemelding uten karakter.
Liknende opplegg kan
gjennomføres i mer tekniske idretter, f.eks volleyball. Her kan elevene
demonstrere ulike typer slag.
Gaute Meberg
Gaute Meberg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar