onsdag 5. juni 2013

Kommentarer til bruk av iPad i engelskundervisningen


Bruk av iPad i klassesituasjonen…


  • Skaper positive holdninger til faget.
  • Egner seg til drill av gloser/begreper (quizlet, geografi-app osv)
  • Elevene har alltid læreboka med til timen.
  • Det går raskt å slå opp på et gitt sidetall (effektivitet, ro)
  • iPad kan brukes som plakat (kommunikasjon i timen)
  • godt verktøy for små presentasjoner både for elever og for læreren (tilkobling til prosjektor går raskt)
  • bruk av bilder på skjerm som utgangspunkt for samtaler/diskusjon har økt
  • til større presentasjoner velger elevene gjerne PC/Mac og ppt, men har i tillegg god hjelp av notater på iPad
  • video-opptak er enkelt og raskt ved gruppearbeid (iMovie/Explain Everything)
  • elevene tar notater som er lett tilgjengelig i testsituasjon   



  • Understreking i teksten brukes lite.
  • Det er usikkert om elevene får like god oversikt over en lærebok på iPad som i papirversjon. Det kan skyldes at læreboka foreløpig ikke er tilstrekkelig tilpasset mediet. En kan ønske seg en mer dynamisk bok med lett tilgang til grammatikk/oppgaver/nettressurser.



Foreløpig fungerer iPad som supplement til PC/MAC, og kan ikke erstatte denne.
Det har  etter min oppfatning mest å  gjøre med manglende tastatur og utskriftsmuligheter og begrensninger som ligger i innlevering/lagring i itslearning.


Inger Dorthea Røkeberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar